Statut Uczniowskiego Klubu Sportowego "DELFIN"
przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Legionowie
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1.
Klub nosi nazwę Uczniowski Klub Sportowy "DELFIN" i zwany jest w dalszej części Statutu "Klubem".
§ 2.
Terenem działania i siedzibą Klubu jest miasto Legionowo.
§ 3.
Klub działa na terenie gminy Legionowo.
§ 4.
Klub jest uczniowskim klubem sportowym w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej. (Dz.U.Nr 25,póz.113,z póź.zm.)
§ 5.
Klub posiada osobowość prawną i podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez wojewodę warszawskiego.
§ 6.
Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych i ogólnokrajowych związków stowarzyszeń i związków sportowych.
§ 7.
Klub działa na podstawie ustawy o kulturze fizycznej, ustawy Prawo o stowarzyszeniach, innych ustaw oraz niniejszego statutu.
§ 8.
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II. Cele Klubu oraz ich realizacja
§ 9.
Celem Klubu jest:
1) rozwijanie umiejętności pływackich w środowisku dzieci i młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
2) kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci i młodzieży szkolnej,
3) integrowanie środowisk: uczniowskich, rodzicielskich i nauczycielskich na terenie swojego działania.
§ 10.
Klub realizuje swoje cele w szczególności przez:
1) organizowanie aktywnego spędzania czasu wolnego i sportowych zajęć pozalekcyjnych,
2) uczestnictwo w ogólnodostępnych imprezach sportowych,
3) udział w realizacji ogólnokrajowego programu SPORT WSZYSTKICH DZIECI,
4) organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.
§ 11.
Klub realizuje swoje zadania we współdziałaniu z:
1) kierownictwem i radami szkół,
2) organami rządowymi i samorządowymi,
3) innymi klubami i związkami sportowymi oraz stowarzyszeniami i związkami stowarzyszeń,
4) innymi organizacjami zainteresowanymi we wspomaganiu działalności Klubu.
§ 12.
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na:
1) społecznej pracy swoich członków i działaczy,
2) pomocy materialnej i organizacyjnej rodziców uczniów i działaczy,
3) bazie sportowo-rekreacyjnej szkół oraz jednostek komunalnych,
4) pomocy organów samorządowych miasta.
Rozdział III. Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 13.
Członkowie Klubu dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) wspierających.
§ 14.
1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych, rodzice uczniów i nauczyciele.
2. Uczniowie w wieku poniżej 16 lat mogą być członkami zwyczajnymi Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych,
3. Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które zadeklarują pomoc w realizacji celów Klubu, w szczególności pomoc finansową.
4. Osoby prawne działają za pośrednictwem swoich przedstawicieli.
§ 15.
1. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających dokonuje Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji przystępującego, opracowanej przez Zarząd.
2. Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd Klubu uchwały o przyjęciu; o podjęciu uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
§ 16.
1. Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo:
1) uczestniczyć w walnych zebraniach Klubu i brać udział w głosowaniu,
2) wybierać i być wybieranym do władz Klubu,
3) zgłaszać do władz Klubu wnioski w sprawach związanych z celami i działalnością Klubu oraz żądać informacji o sposobie ich załatwienia,
4) brać udział w zajęciach, zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych, organizowanych przez Klub,
5) korzystać z urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. l pakt l i 2 małoletnim członkom Klubu w wieku powyżej 16 lat przysługują z ograniczeniami wynikającymi z art.3 ust.2 Prawo o Stowarzyszeniach.
3. Postanowienia wymienione w ust. l pkt 3-5 stosuje się również do członków wspierających; ponadto członkowie ci mają prawo uczestniczyć w walnych zebraniach Klubu z głosem doradczym.
§ 17.
1. Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
1) troszczyć się o dobro i rozwój Klubu,
2) brać czynny udział w działalności Klubu,
3) przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
2. Do obowiązków członków zwyczajnych należy także regularne opłacanie składek członkowskich, a członków wspierających - spełniania zadeklarowanych świadczeń na rzecz Klubu.
3. Członkowie zwyczajni Klubu będący zawodnikami są obowiązani do godnego reprezentowania barw Klubu oraz wykonywania innych obowiązków określonych w ustawie o kulturze fizycznej.
§ 18.
- Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
- śmierci członka,
- wystąpienia z Klubu,
- skreślenia z listy członków,
- rozwiązania Klubu.
- Pozbawienie członkostwa przez skreślenie z listy członków może nastąpić, jeżeli członek:
- nie przestrzega postanowień statutu oraz uchwał władz Klubu,
- w sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe,
- działa na szkodę Klubu,
- nie bierze udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy,
- zalega z płatnością składek przez okres 6 miesięcy i mimo wezwania świadczenia tego nie spełnia.
- Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia wraz z uzasadnieniem.
- Postanowienia ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do członków wspierających.
Rozdział IV. Władze Klubu oraz ich organizacja
§ 19.
1. Władzami Klubu są:
1) Walne Zebranie Klubu,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
3. Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Klubu w głosowaniu tajnym, chyba, że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu jawnym
§ 20.
1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu
2. Do wyłącznych kompetencji Walnego Zgromadzenia Klubu należy:
1) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
2) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem,
3) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu,
4) rozpatrywanie odwołań od uchwał w wypadku przewidzianym w § 18 ust.3,
5) dokonywanie zmian w statucie Klubu,
6) określenie wysokości składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania,
7) uchwalanie regulaminów działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
8) decydowanie o rozwiązaniu Klubu,
9) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego zgromadzenia Klubu, dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
§ 21.
1. Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd jeden raz w roku we wrześniu, a Sprawozdawczo- Wyborcze co 2 lata.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy na wniosek 1/3 liczby członków lub na wniosek Komisji Rewizyjnej i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 22.
Walne Zebranie Klubu jest prawomocne i zdolne do podejmowania uchwał:
1) w pierwszym terminie - gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa członków.
2) w drugim terminie - bez względu na liczbę członków obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
Uchwały w sprawie zmiany statutu i rozwiązania Klubu mogą być podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków.
§ 23.
1. Z wyjątkiem uchwał, o których mowa w ust. 2 oraz. § 28 ust. 3 pkt 2, uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy czym przy ich obliczaniu uwzględnia się tylko głosy za i przeciw uchwale.
2. Uchwały o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu zostają podjęte, jeżeli opowie się za nimi co najmniej 2/3 obecnych członków.
3. Z zastrzeżeniem § 19 ust. 3 uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym.
§ 24.
1. Zarząd Klubu składa się z 5 członków, w tym Prezesa, Sekretarza i Skarbnika.
2. Wyboru członków Zarządu dokonuje się spośród kandydatów - członków Klubu, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę na kandydowanie, z ograniczeniem zawartym w art. 3 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach
3. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
§ 25.
1. Do kompetencji Zarządu należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Klubu,
2) wykonywanie uchwal Walnego Zebrania,
3) przyjmowanie i wykreślanie z listy członków,
4) uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
5) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
6) składanie sprawozdań z działalności Klubu,
7) zarządzanie majątkiem Klubu,
8) reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
9) wykonywanie innych zadań przewidzianych w statucie.
2. Prezes Zarządu kieruje pracą Zarządu; w razie jego nieobecności zastępuje go sekretarz.
§ 26.
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Zasady zwoływania posiedzeń oraz podział pracy w Zarządzie określa regulamin działania Zarządu.
3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa lub Sekretarza.
4. W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu.
§ 27.
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Klubu.
2. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
1) przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli gospodarki finansowej Klubu,
2) przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli stanu majątku oraz sposobów zarządzania tym majątkiem,
3) kontrolowanie przestrzegania statutu i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Klubu,
4) przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdania oraz wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
5) wykonywanie innych czynności przewidzianych w statucie.
3. Komisja Rewizyjna ma prawo:
1) składania zastrzeżeń odnośnie uchwal Zarządu i decyzji jego członków z punktu widzenia legalności,
2) celowości i gospodarności,
3) wydawania zaleceń pokontrolnych oraz określania sposobów i terminów usunięcia nieprawidłowości,
4) występowania o zwołanie posiedzenia Zarządu.
§ 28.
1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Sekretarza.
2. Zasady zwoływania posiedzeń Komisji oraz tryb przeprowadzania przez nią kontroli określa regulamin Komisji.
3. Uchwały Komisji są podejmowane większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Komisji.
§ 29.
1. Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Klubu, których członkostwo ustało, wchodzą do końca kadencji osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę głosów.
2. Kooptacja, o której mowa w ust. l nie może dotyczyć więcej niż 1/3 członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej pochodzących z wyboru.
Rozdział V. Majątek Klubu
§ 30.
1. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, rzeczy ruchome oraz środki finansowe.
2. Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
1) składek członkowskich,
2) darowizn, zapisów i spadków,
3) dotacji budżetowych na zadania zlecone Klubowi,
4) własnej działalności gospodarczej,
5) majątku Klubu,
6) innych źródeł.
§ 31.
Działalność gospodarczą, o której mowa w § 31 ust. 2 pkt 4 Klub może podjąć na podstawie uchwały Walnego Zebrania. Dochody z tej działalności przeznacza się na realizację celów statutowych Klubu.
§ 32.
1. W zakresie wynikającym z działalności statutowej i gospodarczej Klub może nabywać prawa i zobowiązania.
2. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
§ 33.
Uchwały w sprawie zmiany statutu oraz rozwiązania Klubu podejmuje Walne Zebranie Klubu w trybie określonym w § 22 ust. 2 i § 23 ust. 2.
§ 34.
1. Uchwala o rozwiązaniu Klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na który zostaje przeznaczony majątek Klubu.
2. Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. l, nie stanowi inaczej, likwidatorami są Prezes i Sekretarz Klubu.
3. Po zakończeniu likwidacji likwidator składa organowi ewidencyjnemu sprawozdanie z wnioskiem o wykreślenie Klubu z ewidencji.
|